A nappali menetjelző lámpáról

Egyre gyakrabban találkozunk nappal, jó látási viszonyok mellett a közúti forgalomban olyan gépkocsikkal, amelyek tompított fényszóró használata nélkül ún. nappali menetjelző fénnyel közlekednek. A formájukat tekintve kerek, szögletes, hosszúkás, néha egészen különleges formájú világító testek egyetlen célt szolgálnak: jobban láthatóvá teszik járművünket nappali vezetés közben.

A lámpa rendeltetésszerű használatát a közúti közlekedés szabályairól szóló jogszabály 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 44. § (8) bekezdésében foglaltak teszik lehetővé: „Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval,… nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.”

A nappali menetjelző lámpa rendeltetése teljesen más, mint a tompított fényszóróé. A nappali menetjelző fény a járművünk láthatóságát növeli, a tompított világítás pedig az utat világítja meg. Ha nem rendelkezünk nappali menetfénnyel, akkor jó látási viszonyok esetén, lakott területen kívül tompított világítás használatával kell biztosítanunk a könnyebb észlelhetőségünket. Használni kell a tompítottat korlátozott látási viszonyok esetén, szürkületben vagy éjszaka, még akkor is, ha gépkocsink nappali menetjelzővel felszerelt.

A nappali menetfény a gépkocsikon nem kötelező, csak lehetőség a tompított fényszóró nappali kiváltására. A 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet 55/A. pontja lehetővé teszi a gépkocsikra menetjelző lámpa felszerelését: „ A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával”. A jogszabály hangsúlyozza, hogy a lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki, az 55/B. paragrafusában arról is rendelkezik, hogy csak jóváhagyási jellel ellátott lámpát szabad felszerelni, ezért aki utólag szeretné járművét felszerelni a hasznos fényforrással, az a beszerzés előtt tájékozódjon, és csak szabványosat vásároljon.

Nagyon fontos a lámpák szakszerű bekötése. „A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotban van, …. automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják. A jogszabály egy kivételt enged meg, amikor ún. „fénykürtöt” használunk, ebben az esetben a nappali menetfénynek nem kell kikapcsolódnia.

Útjainkon még futnak az északi országok piacára korábban gyártott gépkocsik, melyek lámpáinak elektromos kapcsolása eltér a jelenleg kötelezően előírttól. Ezek elektromos bekötését nem kell megváltoztatni. Ha valaki úgy dönt, hogy utólag nappali menetjelző lámpát kíván szerelni autójára, fontolja meg, hogy eleget tud-e tenni a jogszabályi előírásoknak úgy, hogy járműve világító-jelzőberendezései továbbra is az előírtak szerint működjenek. A menetfény valóban biztosítja a jobb láthatóságot, ezért ügyeljünk arra, hogy ne pusztán „optikai tuning” legyen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.