Motorosok figyelmébe ajánljuk

Motoros közlekedés tavasszal

tavasz-felkészítés-onroad-7

Itt a tavasz, mely érezteti hatását a közúti közlekedésben is, sajnos nem feltétlenül csak a szépségeivel. Megsokasodik a nagy teljesítményű motorkerékpárokkal száguldozó „hobbypilóták” száma, mellyel gyakran önmagukat és közlekedő társaikat is (halálos) veszélybe sodorják. Ahogy a gyermekeket arra intjük, hogy „az úttest nem játszótér”, úgy a motorosokat pedig arra, hogy a „közút nem versenypálya”. Fontos, hogy mindenki legyen tisztában járműve menetdinamikai sajátosságaival, és persze saját vezetési képességeivel úgyszintén, érdemes erre a célra kialakított zárt, forgalomtól mentes pályát keresni. Ne feledjük, nem a motor képességein múló felgyorsulás, hanem a mi képességeinket tükröző biztonságos megállás az embert próbáló feladat!

A közlekedők fizikai értelemben egyik legvédtelenebb rétegére különösen igaz, hogy minden apró meggondolatlan mozdulat vagy figyelmetlenség tragédiához vezethet. Mivel nincs karosszéria, különös jelentőséget kap a speciális öltözet és a bukósisak helyes megválasztása, ezen ne spóroljunk, életet menthet. Egyharmadával kevesebb ember sérülne meg és veszítené életét az utakon, ha betartanánk az előírt sebességhatárokat, mely a motorkerékpárosokra kiemelten igaz.

Sokszor okoz tragédiát a kellő körültekintés nélküli előzés, különösen akkor, amikor a motoros nem győződik meg arról, hogy az előtte haladó és előzni kívánt autók valamelyike balra szándékozik bekanyarodni. Jobbról sose előzz, ne csak azért, mert szabálytalan, hanem azért se, mert azzal nem „számolnak” az előzöttek. Figyeljük, hogy előzés közben kihajt-e valaki a környező utcákból. A kanyarodó és az elsőbbségadásra kötelezettek gyakran nem „számolnak” a még távolban haladó motoros nagy, meg nem engedett sebességével, így bekanyarodnak, vagy kihajtanak elé. A motorosra különösen igaz: elsőbbségünk akkor van, ha megadják!

Ha kanyarban helytelenül választjuk meg a sebességet, könnyen a másik sávban találjuk magunkat, figyeljünk továbbá az útburkolati hibákra és a szennyeződésekre is, mindezek gyakran vezetnek a motorosok súlyos baleseteihez, melyek kellő óvatossággal megelőzhetőek. Fontos, hogy csak addig „döntsük a gépet” a kanyarban, amíg a fix rögzítésű alkatrészek nem érik a talajt, és eközben ügyeljünk a helyes testtartásra, valamint az ellenkormányzásra is. A követési távolság betartásával sok baleset szintén elkerülhető.

Visszatérően ellenőrizzük a műszaki állapotot (a fékrendszert, a lámpákat, a markolat ideális holtjátékát, a guminyomást, a kormánycsapágyat stb.), az ideális értékektől való enyhe +/- eltérések fokozzák a baleseti kockázatot. A motorral ugyan könnyebb kivédeni a baleseti helyzeteket, mint autóval, de a mégis bekövetkező baleset következményei sokkal súlyosabbak.

Hogy ne árnyékolja be tragédia egyetlen család tavaszát sem, tartsuk be a közúti közlekedési szabályokat!

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.